مرداد ۱, ۱۴۰۳

اتاق خدمات و فضاهای مفید تاسیساتی

فضاهای مفید تاسیاتی

اتاق ابزار و لوازم خدماتی – اتاق خدمات

در انبار ابزار و وسایل خدماتی، فضای کافی جهت کمد لوازم و مواد پاک کننده؛ ابزار و نردبان، در نظر گرفته شود. در صورت امکان عرض کمدها کمتر از ۶۰سانتی‌متر نباشد.

بهترین مکان برای فضای انباری لوازم و بزارآلات، در جهت شمال است.

انباری‌های لوازم خدماتی و ابزارآلات، می‌تواند چسبیده به درب کناری یا نزدیک درب ورودی یا درب پشتی ساختمان، و یا در مجاورت و قابل دسترس از آشپزخانه باشد.

از انبار لوازم و تجهیزات برای مقاصد گوناگونی از جمله انبار کردن کالا و لوازم، انبار مواد غذایی، محل اتوکشی، رختشویخانه، خیاطی کردن و در صورت امکان برای کارهای سرگرمی استفاده می‌شود.

برای ایجاد فضای اتاقی مفید و کاربردی برای کارهای خدماتی، طول اتاق برای ایستادن یا محیط کار باید حداقل ۳/۸۰متر یا ترجیحاً ۴/۶۰متر باشد.

چیدمان لوازم باید طوری باشد که استفاده از آن‌ها بی خطر وایمن؛ و دسترسی مرتبط باشد. برای مثال وقتی از میز اتو در حالت ایستاده استفاده می‌کنیم به ارتفاع بیشتر و متفاوتی نسبت به حالت نشسته، نیاز داریم.

 

 

کانال دفع زباله

در بعضی شرایط، و بویژه در ساختمان‌های چند طبقه، می‌توان از کانال‌هایی با جنس فولاد ضد زنگ و ورق‌های فولاد گالوانیزه؛ برای تخلیه زباله‌ها یا جمع کردن آب رخشویخانه استفاده کرد.

این کانال‌ها به یک مجرای تهویه با مقطع عرضی ۳۰-۳۵% کانال شوت زباله، نیاز دارند.

برای ایمنی در نقاط قرار گیری کانال و افتادن زباله؛ ورودی کانال باید دارای درهای الکتریکی باشد که هر مرتبه فقط یک بسته زباله؛ پایین انداخته شود.

در خانه‌هایی که در جاهای شیب‌دار قرار دارند، و انباری و محل جمع زباله‌اشان از کانال در زیرزمین قرار دارند، بهتر است از کانال‌های پارچه‌ای استفاده شود.

 

 

زباله‌ها به شکل صحیح جمع‌آوری شود و به وسیله محفظه‌های قابل حمل؛ جابجا شود.

در هنگام طراحی، ابعاد محفظه‌های حمل زباله؛ مکانی برای جای گذاری آن‌ها؛ و همچنین فضای مناسب برای حرکت دادن این محفظه‌ها و سطل‌ها، در نظر گرفته شود.

محفظه‌ها و سطل‌های بزرگ حمل زباله از ورق‌های فولادی ضد زنگ یا پلی اتیلن ساخته شده‌اند و ظرفیت آن‌ها حداکثر ۱۱۰متر مکعب یا ۱۱۰۰لیتر است.

سطل‌های معمولی زباله برای خانه‌ها بدون چرخ و  از جنس پلی اتیلن یا ورق‌های فولاد گالوانیزه هستند. ظرفیت آن‌ها ۵۰ الی ۱۱۰لیتر است و می‌توان آن‌ها را در فضایی مخصوص در حیاط منزل نیز جای گذاری کرد.

 

 

تصاویر مربوط به استانداردهای بکار رفته در فضای انباری‌ و اتاق خدمات – استاندارد کانال دفع زباله – ابعاد استاندارد لوازم خدماتی (جارو – دستگاه اتو – چرخ خیاطی و . . .)

* لطفاً به تصاویر با دقت توجه شود، نکات بکار رفته در آن‌ها در متن آورده نشده است.

 

 

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

  1. هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

    سوله سبک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *