مرداد ۳, ۱۴۰۳

سالن‌های ورودی- پاگردها- راهروها

سالن‌های ورودی

ایوان‌ها-رواق‌ها نقش مهمی در پوشاندن و پناه راهروها و فضاهای ورودی؛ در برابر شرایط نامساعد جوی و محیطی را دارند. در طراحی، از لحاظ موقعیتی باید به جهت وزش بادهای محلی و بادهای مخالف توجه شود. علاوه بر این، باید از دروازه ورودی ساختمان و همینطور از خیابان قابل دید باشد.

ورودی هر ساختمان به عنوان نمای آن محسوب می‌شود و نظر هر بازدید کننده‌ای را جلب می‌کند.

در طراحی ورودی ساختمان، توجه به عملکرد آن و شرایط مناسب با محیط و افراد، قابل ذکر است.

اگر ورودی ساختمان به فضای باز منتهی می‌شود؛ یا اگر ورودی در بخش پله‌ها واقع شود، می‌بایست در مقابل آب و هوا و وزش باد غالب، محافظت شود. در شرایط آب و هوایی نامطلوب، وجود یک لابی برای پیشگیری از وزش باد توصیه می‌شود.

 

راه‌های ورودی- راهرو ها

یکی از عناصر مهم در بخش‌های ورودی‌های آپارتمان‌ها، محور پله‌ها و نیز پلکان و آسانسور است.

نما و اندازه آسانسور ابعاد بخش انتظار را تعیین می‌کند که می‌بایست به قدر کافی برای تعداد زیادی از افراد، کاربران ویلچر و یا حمل کنندگان تخت بیمار مناسب باشد.

درب‌های جلویی آپارتمان‌ها که امکان دسترسی به آن‌ها از طریق آسانسور وجود دارد؛ می‌بایست دارای یک فضای باز جدا به عرض ۹۰سانتی‌متر (حداقل فضا برای ویلچر) باشد. ارتفاع درب در این حالت می‌بایست حداقل ۲۱۰سانتی‌متر باشد. از قرار دادن آستانه برای درب‌ها خودداری شود. درب ورودی می‌بایست به وسایل ضد حریق و عایق صوت مجهز باشند. عقب رفتگی بخش ورودی می‌بایست دارای حداقل عرض۱۲۰-۱۵۰سانتی‌متر و حداقل عمق ۱۰۰سانتی‌متر باشد تا افراد بتوانند به راحتی در بخش جلویی درب بایستند.

دسترسی به اتاق‌های اصلی که بالاترین میزان جریان گردش هوا را دارند ، و به طور ویژه دسترسی به پله‌ها از سالن باید آسان باشد. برای مثال یک طرح خوب می‌تواند بین راهرو و آشپزخانه، پله‌ها و توالت، یک سالن مستقیم فراهم سازد.

اگر وجود راهروی طولانی مورد نیاز باشد؛ عرض راهرو با توجه به موقعیت چیدمان درها (فضای مناسب برای حرکت با توجه به اینکه درها در یک طرف یا در دو طرف قرار گرفته‌اند) تعیین می‌شود.

در صورت امکان همه درها باید در داخل اتاق باز شوند.

 

طر‌ح‌هایی برای استفاده مفید از فضا بر اساس عرض ۱متری راهرو هستند که به عنوان اندازۀ حداقل؛ مناسب است، زیرا دو عضو خانواده می‌توانند از این عرض عبور کنند. این عرض؛ فضای کافی برای کمدهای دیواری را باقی نمی‌گذارد. بزرگ کردن پاگرد و تالارهای ورودی به بهای کم کردن اندازه اتاق، می‌تواند موجب چیدمان بهتر درها شود و موجب نمی‌شود احساس کنیم اتاق‌ها کوچکتر شده‌اند.

 

 

 

تصاویر مربوط به استانداردهای بکار رفته در فضاهای ورودی و راهروها

*در مجموعه تصاویر مربوط به استانداردهای بکار رفته در فضاهای ورودی و راهروها، مواردی از جمله زیر بررسی شده است:

فضای مورد نیاز در پلان برای تعداد مختلف اتاق‌ها

ابعاد، چیدمان و تعداد ورودی به اتاق‌هایی با عرض ۲متر یا بیشتر از راهروها

طرح‌های مختلف برای پاگردها با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف تالارهای ورودی

 

* لطفاً به تصاویر با دقت توجه شود، نکات بکار رفته در آن‌ها در متن آورده نشده است.

 

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *